19 juli 2013

In vertrouwen (nieuws, 2013)

ADVOCATENKANTOOR LEKTE J.K. ROWLINGS PSEUDONIEM

Het komt niet meer goed tussen advocatenkantoor Russells Solicitors en bestsellerauteur J.K. Rowling. De firma, die zich op haar website op de borst klopt 'een van de grote ondernemingen in de entertainmentindustrie' te zijn, vergaloppeerde zich door een gevalletje van loslippigheid. Een van de werknemers liet weten dat achter de naam van thrillerschrijver Robert Galbraith niemand minder schuilging dan de auteur van de Harry Potter-reeks.

Aanvankelijk betreurde Rowling het dat het geheim achter Galbraiths identiteit was uitgelekt. Maar die treurnis heeft plaatsgemaakt voor woede, nu blijkt dat haar advocatenkantoor 'de dader' is. Een partner bij Russells had aan een vriendin van zijn vrouw verteld wie Galbraith echt was. Die plaatste het nieuwtje op Twitter, waarna The Sunday Times het nieuws oppikte.

Rowling, die eerder sprak van het 'bevrijdende gevoel' om te kunnen schrijven onder een nom de plume, liet in een verklaring weten dat ze heeft ontdekt wie er heeft gelekt. ,,Slechts een klein groepje mensen kende mijn pseudoniem. Het is niet plezierig om er achter te komen dat een vrouw van wie ik vorige week nog nooit gehoord had iets te weten is gekomen, waarvan zelfs enkele goede vrienden niet op de hoogte waren.''

,,Het is een understatement om te zeggen dat ik teleurgesteld ben. Ik nam aan dat ik totale vertrouwelijkheid kon verwachten van Russells, een firma met een goede reputatie, maar ik ben uitermate ontstemd dat mijn vertrouwen is geschonden.''

Russells heeft Rowlings agent ingelicht hoe een en ander is verlopen. De firma stelt in een verklaring: ,,Wij, Russells Solicitors, bieden onze diepste verontschuldigingen aan voor de openbaarmaking door een van onze partners, Chris Gossage. In een gesprek met Judith Callegari, de beste vriendin van zijn vrouw, onthulde hij de ware identiteit van Robert Galbraith. Hoewel hij de schuld volledig op zich neemt, ging Gossage ervan uit dat hij het nieuws vertelde aan iemand die hij volledig vertrouwde. We bevestigen hierbij dat het lek geen deel uitmaakte van welk marketingplan dan ook en dat J.K. Rowling noch haar agent noch haar uitgevers hierbij betrokken waren.''

Galbraiths 'debuut' 'A Cuckoo's Calling' kwam in april op de markt, kreeg lovende recensies en verkocht tot dusver zo'n 1500 exemplaren. De onthullingen hebben echter tot een enorme vraag naar het boek geleid. Rowlings uitgevers hebben de afgelopen dagen 140.000 exemplaren extra laten drukken.

(Bron: The Guardian)

1 opmerking:

'Graag Gelezen', mijn boekenblog zei

Over 'in je eigen vingers snijden' gesproken...