07 juli 2013

Neem de tijd (column, 2013)

UITGEVER WORDEN (9) 

(Door Peter de Zwaan)

Nog geen half jaar baas van Uitgeverij Zwarte Zwaan en nu al tips voor iemand die ook plannen heeft, heb je het niet een beetje hoog in de bol, De Zwaan?

Absoluut, en wat is er mis mee. Bovendien kan ik beter op deze plaats een paar tips geven dan dat ik mailtjes blíjf beantwoorden. De nieuwsgierigheid is groot en als ik niet snel antwoord geef dan wordt me dat ingepeperd: ‘Ik stuurde u drie dagen geleden een mailtje met vragen en ik heb nog steeds geen antwoorden.’
De belangrijkste tip is: bedenk wat je wilt gaan doen en begin daar dan minstens een maand eerder mee dan je van plan was.

Als je op een site leest dat je iets voor elkaar kunt krijgen in vier werkdagen reken dan op veertien dagen. Minstens. Want het klopt niet wat er op de site staat, het klopt nooit. Vier dagen is de tijd waarin je verzoek ‘in behandeling’ is en dat wil zeggen dat iemand af en toe op zijn scherm kijkt en denkt: dat moet ik nog een keer printen en naar een andere afdeling sturen.

Denk niet dat ik het alleen heb over ambtelijke organisaties, bedrijven kunnen er ook wat van.

Een mooi voorbeeld is Bol.com. Wie tweedehandsboeken te koop aanbiedt is, volgens de site, vijf minuten kwijt met het aanmelden. Ik zag dat weken geleden en ik dacht: Ach, voor nieuwe boeken zal het niet veel langer duren, ik regel het wel als ik tijd heb.

Toen ik er aan toe was kreeg ik te maken met Excel. Ik weet niet of je Excel kent, maar het is de bodem van de internetput. Met Excel bemoei je je alleen als je wanhopig bent, of levensmoe, of in een zo optimistische bui dat je vindt dat het tijd wordt om te gaan somberen.

Het hele aanmeldsysteem van Bol.com moet zijn gemaakt door opa Bol die de opdracht kreeg: ‘We bieden iets te koop aan en dat moet in een winkelwagentje, kun jij dat regelen?’

Opa zei: ‘Ik ben al 100 jaar mandenmaker, dus ik weet alles van dingen waar dingen in moeten.’

Hij ging aan de slag en de hele familie Bol was trots.

Laat ik het zo zeggen: als ik niet was getrouwd met een doorzetster die zelfs tegen haperend Excel bestand is, dan had ik dit stukje niet kunnen tikken omdat ik mijn computer al een paar weken geleden uit het raam had gekieperd.

Gelukkig werkt er bij Bol.com een mevrouw met hart voor de zaak en die zei na anderhalve week: ‘Zo kan het niet langer, ik zie dat u alles goed hebt gedaan, dus de fout zit hier. Ik ga er iets aan doen.’ Een bedrijf dat toegeeft dat het fouten maakt, vindt dat maar eens. Chapeau, wat mij betreft. Drie dagen later stonden de Bob Evers-boeken op de site en meteen erna ging de verkoop lopen als een trein. Die trein ging dus wel tien dagen later rijden dan ik had verwacht.

Begin op tijd en, nog een tip, laat u niet afschrikken door sombere uitspraken van meer ervaren uitgevers. ‘Dat moet je niet doen, dat bedrijf is hartstikke duur.’

Over Het Centraal Boekhuis de volgende keer.

(Deze column is ook te lezen op www.peterdezwaan.nl

Peter de Zwaan (1944, Meppel) heeft tientallen publicaties op zijn naam staan, misdaadromans en jeugdboeken. Voor acht van zijn thrillers werd hij genomineerd voor de Gouden Strop, de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek. Met 'Het Alibibureau' won hij in 2000 die prijs. De publicatie van zijn nieuwe thriller 'De Loverman' bij zijn eigen uitgeverij Zwarte Zwaan is in voorbereiding. (Foto Peter de Zwaan: Bob Bronshoff)

Geen opmerkingen: